Kolik stojí vytvoření webu?

Web je abstraktní pojem, stejně jako dům, auto nebo oblečení, abstraktní pojem nemůže mít cenu. Začněte proto konverzaci tím, co potřebujete, a my můžeme určit počáteční náklady. Jednostránková prezentace služby (landing page) je web a vyhledávač Google je také web (i když se tento termín používá jen zřídka, ale formálně tomu tak je). Asi těžko si lze představit jinou předmětnou oblast, kde by byl rozsah cen za konkrétní realizace v rámci jedné oblasti tak široký.

Rezervaci chci udělat hned, bude to spíše obecná filozofická vize problematiky než technické zdůvodnění nacenění.

Co by měl zákazník vědět o ceně:

  1. Jakýkoli web s panelem administrátora a možností vyplňovat obsah sám, stojí od 200 do 5 000 $ (rozsah není striktní) je obvykle web vytvořený na hotovém enginu (CMS) s návrhem šablony a funkčností určenými schopnosti motoru. Mimochodem, tyto možnosti jsou velmi široké a pokrývají více než 90 procent všech potřeb. Web na moderním enginu je dobrý! Jedná se o moderní, flexibilní, osvědčená a prověřená řešení. Individuálně vyvinutý web od začátku s podobnou funkčností bude stát desítky nebo dokonce stovky tisíc dolarů a není pravda, že bude lepší. Nenásledujte příklad nově ražených vynálezců jízdních kol – je lepší si koupit vysoce kvalitní produkční model.
  2. Vysoce kvalitní profesionální individuální – ne šablonový – design (pouze design!) stojí od 1000 $ – ten nejjednodušší. Horní hranice se může pohybovat v desítkách tisíc dolarů. Jedná se o kreativní práci, její cena také velmi závisí na jménu designéra nebo autoritě firemní značky.
  3. Připravte se na to, že vše je relativně levné, pokud se to vejde do rámce hotových řešení – enginy, šablony, témata, pluginy, moduly… Vzhledem k tomu, že tyto frameworky neznáte, stačí vědět: pokud je cena za nějakou „maličkost“ (jak se vám zdá) najednou neuvěřitelně vysoká, znamená to, že pro tuto „maličkost“ nebo vývojáře neexistuje žádné hotové řešení neví o tom. Požádejte ho, aby hledal známé nástroje k řešení podobných problémů. Netrvejte na své vizi, dejte vývojáři trochu svobody a třeba pro vás vybere levný nástroj, který problém vyřeší ještě lépe, než jste si představovali.
  4. Průměrné náklady na hodinu pro průměrného webového vývojáře (designéra nebo programátora) se pohybují od 10 do 50 USD. Dobré je dražší. Nedělejte si iluze: průměrná cena – průměrný vývojář – průměrný výsledek. Samozřejmě existují výjimky, ale neměli byste s nimi počítat.
  5. Pokud vám byl slíben zdánlivě stejný web na jednom místě za 100 USD a na druhém za 1000 USD, pak s největší pravděpodobností rozdíl spočívá nejen v ceně, ale také v kvalitě, licencích, zárukách atd. Zkuste to zjistit, nenechte se hned zmást cenou.
  6. Na druhou stranu u „známých“ společností platíte za značku. A pro pověst je reputace zárukou kvality a snížení rizik. Zde, jako na váze, zvažte důležitost těchto faktorů pro sebe osobně.
  7. Někdy má smysl chovat se jako v autobazaru, tzn. zeptejte se přímo: „Co si mohu dovolit za částku N dolarů?“ Slušný vývojář poctivě odpoví, nepoctivý vás jakkoli oklame. Jak poznat slušného vývojáře je v jiném článku.

Obecná rada: Prozkoumejte trh, určete průměrné náklady pro váš typ objednávky. Zaměřte se na postavu a berte ji jako samozřejmost, prostudujte si další aspekty navrhovaných interpretů – maličkosti mohou změnit.

Velmi častou chybou zákazníka je najít levného dodavatele, utratit N-tou částku, získat neuspokojivý výsledek nebo dokonce nedodělky a pak hledat někoho, kdo to dodělá nebo opraví za opět malý doplatek, protože se zdá, že část práce byla hotová a vy jsme už utratili peníze.

Odpověď: žádný z opět zkušených a odpovědných vývojářů to neprovede! Redesign (dokončení) webových stránek je téměř vždy nevděčná a nepřínosná práce. Zde prosím čtenáře, aby mě prostě vzal za slovo, protože vysvětlení všech argumentů pro toto tvrzení je hodné samostatného velkého článku. Jedna věc, kterou mohu říci, je, že je vždy bolestivé vidět takovou situaci a odmítnout, když si uvědomíme, že je člověk chycen v uzavřeném a také se zmenšujícím kruhu neúspěšných finančních rozhodnutí. Řešení je zde obtížné, ale existuje pouze jedno – „zvedněte ruku a…“ začněte znovu.

Na závěr si dovolím frázi: ve vývoji webových stránek, stejně jako v jiných oblastech IT, ostatně jako všude jinde, se zázraky s cenami nedějí. Cenové zákony jsou v každé oblasti stejné.