O webdesignu

Webdesign je relativně nová oblast činnosti, která vznikla na průsečíku dvou profesí: vývoje webu a designu. Na úsvitu internetu bylo hlavním úkolem okamžitě předat požadované informace vzdálenému uživateli. Samotný vznik této příležitosti byl tak překvapivý a touha využívat novou službu byla tak vysoká, že otázka, jakou formou informace prezentovat, ustoupila do pozadí. Poptávka převyšovala nabídku a boj o uživatele ještě nezačal.

Lidé dnes chtějí nejen rychle přijímat informace, ale chtějí je dostávat pohodlnou a nejlépe atraktivní formou. Identické nebo podobné zdroje informací mezi sebou začaly soupeřit o právo být žádaný. Z této soutěže vyrostl nový typ profese – webdesignér.

Účel webdesignu

Samozřejmě to má uživatele zaujmout, udržet si ho a donutit k návratu.

Moderní web navíc stále více funguje jako webová aplikace. Mnoho úloh, které se dříve řešily pomocí desktopových programů, nyní migrovalo do prohlížeče. Již dnes je pro mnoho lidí prohlížeč hlavní aplikací, jak pro práci, tak pro komunikaci a zábavu. To znamená, že je potřeba, kromě pohodlí při prohlížení informací, poskytnout komfort při práci.

Moderní web design není jen o vývoji stylového a atraktivního grafického rozhraní. Je také nutné vzít v úvahu otázky ergonomie: objem a tempo poskytování informací, jejich pořadí a mnoho dalšího. Dobrý profesionál musí mít znalosti v příslušných oblastech psychologie, brát v úvahu sociální aspekty, věk, pohlaví potenciálního publika a mnoho dalšího. Vrozený „dobrý vkus“ zde nestačí, je potřeba mít velké množství znalostí. Talent má samozřejmě vždy své místo, ale talent není jen vrozený přirozený sklon, je to rozvinutý přirozený sklon. Je třeba umět vzít v úvahu nejen relativně stálé behaviorální reakce člověka jako celku, ale i ty, které jsou dány kulturou a dobou.

Navzdory tomu, že webdesign je mladý směr, využívá obrovské zkušenosti nasbírané designéry v různých oblastech lidské činnosti: tiskařství, architektuře, interiérovém a krajinářském designu… Rozvoj výpočetní techniky zároveň představuje nové, dříve neřešené problémy pro webdesignéry nebo v každém případě problémy, které nejsou tak naléhavé. Jedním z nich je například adaptivní design, jehož smyslem je adekvátně zobrazit rozhraní dokumentu nebo aplikace na zařízeních s různou velikostí a orientací obrazovky.

Kolik stojí webdesign?

Tato otázka je často kladena při objednávce webové stránky. Nelze na to však odpovědět, stejně jako nelze odpovědět na otázku: kolik stojí oblek, auto nebo dům? I když zákazník specifikuje barvu, nic to nemění. Oblek může mít styl a výrobce, auto model, dům design, které velmi, velmi přesně popisují produkt, a tedy určují cenu. Zakázkové šití na míru, montáž nebo projekt je vždy drahý. Pro stanovení nákladů na webdesign je také nutná komplexní technická specifikace, zejména proto, že moderní design je obvykle dynamický a velmi úzce souvisí s funkčností, a to tak úzce, že je někdy obtížné určit hranici mezi nimi.

I přesný popis úkolu může zabrat spoustu času a úsilí. Je třeba také vzít v úvahu, že konečný výsledek, i když plně odpovídá technickým specifikacím, nemusí splnit očekávání a budete muset vynaložit čas a peníze na revizi.

Proto je dnes webdesign nejčastěji založen na šablonových řešeních. A není na tom nic divného – je to přirozený důsledek vývoje tohoto odvětví a společnosti jako celku. Rozhlédni se! Žijeme ve světě standardních řešení. Jen různé modely, značky, styly, designy atd. tak velké, že tím moc netrpíme. Stejně mnoho standardních řešení existuje v konstrukci webu; Je jich tolik, že není tak často možné na internetu narazit na dvě stránky, zjevně vytvořené na stejné šabloně, a s přihlédnutím k možnosti jejich modernizace stejná šablona, ​​jak se říká, není taková snadno rozpoznatelné v make-upu. Vždy se snažím vyvracet mýtus, že šablona je levná a nedůstojná. Šablona je především profesionální a rozumná. Svět se změnil, je nemožné vytvořit moderní Ferrari, nebo dokonce dobré kolo, v garáži, bez ohledu na to, jak jste chytrý a se zlatými rukama – potřebujete technologii a komponenty. Ve vývoji webu je to stejné.

A přesto má individuální řešení nepopiratelnou výhodu – flexibilitu. Obsahuje pouze to, co potřebujete, a nepoužívá zbytečné zdroje. Pokud víte naprosto přesně, co chcete, máte spoustu času na experimenty a velké finanční prostředky na jejich realizaci, toto je vaše cesta.