Vytvoření vícejazyčného webu
V souvislosti s globalizací je tvorba vícejazyčných webových stránek stále oblíbenější. Existují různé přístupy k provádění tohoto úkolu a my se je pokusíme zdůraznit v tomto článku.
Níže uvedené informace se týkají především vývoje vícejazyčného webu založeného na enginu WordPress (CMS), ale mohou být užitečné i jako obecné informace.
Existují tedy dva přístupy k implementaci mnohojazyčnosti.
- Vícejazyčný web na jedné doméně. Problém se zpravidla řeší pomocí komerčního pluginu, Google vám snadno nabídne tucet možností. Pro velmi jednoduché stránky může být vhodná například bezplatná verze pluginu „GTranslate“.
- Výstavba samostatných stránek pro každý jazyk (region) na samostatných doménách či subdoménách s jejich vzájemným propojováním. Určité domény samozřejmě vyžadují každoroční obnovu, ale pokud si pořídíte doménu v národní zóně odpovídající jazyku webu, je tento přístup opodstatněný a vyplatí se.
Níže jednoduše nastíníme hlavní výhody a nevýhody jednotlivých metod.
Vícejazyčný web na jedné doméně
Výhody
- Jeden admin panel, i když uvnitř je stále potřeba přepínat mezi jazykovými verzemi, tzn. ve skutečnosti je pro překlad článku většinou nutné přepnout v prohlížeči na jinou stránku.
- Při přepínání jazyků zůstává návštěvník na stejné (interní) stránce webu.
- Lepší indexování ve srovnání s implementací webů na subdoménách. Implementace na jednotlivých doménách (například národních), zejména při správném linkování, má však z hlediska SEO naopak výhodu.
- Je možné automaticky (i když ne vždy úspěšně nebo správně) určit, v jakém jazyce se má stránka zobrazit návštěvníkovi při první návštěvě webu. To závisí na jazyku jeho operačního systému, prohlížeči, geolokaci a dalších datech, která server dokáže extrahovat z požadavku uživatele.
- Jednotný design, tzn. opravy v designu a layoutu stránek, změna funkčnosti pomocí pluginů atd. jsou vytvořeny pro celý vícejazyčný web jako celek a nevyžadují duplicitu práce.
- Jednodušší postup pro převod webu na jiný hosting (v případě potřeby), protože jedno místo se převádí. I když pokud je web velmi těžký, s velkou databází (>3GB), někdy je naopak snazší přenést několik malých.
- Metoda je výhodnější pro malé internetové obchody a další prodejní zdroje s jednotným účetnictvím, protože umožňuje vést jednotnou evidenci zboží, služeb, klientů, tržeb, vést obecné statistiky atd.
Nedostatky
- Nutnost zakoupit a každoročně obnovovat předplatné vícejazyčného pluginu (např. nesporným lídrem v této oblasti je plugin WPML). Plugin bude fungovat bez předplatného, ale po roce od zakoupení již nebude aktualizován a bezpečnostní rizika se časem zvýší a v určitém okamžiku dojde ke konfliktu mezi verzemi pluginu WPML s enginem WordPress, jinými pluginy nebo hostitelské prostředí.
- Pokud neexistuje překlad jakékoli stránky nebo bloku, mohou pro návštěvníka nastat „trapné“ situace, informace se mohou zobrazit v hlavním jazyce webu nebo se může zobrazit chyba 404.
- Správa webu je složitější, je potřeba si nastudovat práci pluginu, pochopit principy jeho fungování a nastavení. Například plugin WPML je poměrně složitý a jeho úplné zvládnutí vyžaduje čas.
- Je nutné velmi zodpovědně přistupovat k rozvržení stránek – menu, tlačítka, bannery atd. Vzhledem k tomu, že slova a fráze v různých jazycích mají různou délku, ale všechny jazyky používají stejné rozvržení stránky, může to být problém, zejména s ohledem na potřebu správného zobrazení na různých zařízeních s různou orientací.
- Zvýšené zatížení webu – návštěvníci všech jazyků společně načítají jeden web. Schopnost rychleji narazit na omezení hostitelských zdrojů, jako je velikost databáze nebo čas procesoru. Selhání webu vede k nedostupnosti všech jazykových verzí.
- Může nastat dočasná situace, kdy bude vícejazyčný plugin kolidovat s jinými pluginy nebo dokonce se samotným WordPress enginem. Velcí vývojáři, jako jsou týmy WordPress nebo WPML, řeší problémy s kompatibilitou rychle, ale vývojáři některých, zejména bezplatných, pluginů nemusí konflikt vůbec vyřešit.
Samostatné jazykové verze na různých webech (doménách nebo subdoménách)
Výhody
- Možnost samostatného designu, struktury a dokonce i funkčnosti pro každou jazykovou verzi, která může odrážet národní specifika a charakteristiky poptávky v regionech.
- Lepší indexování v národních vyhledávačích, pokud je pro každou jazykovou verzi použita doména z národní zóny dané země.
- Nezávislost v provozu stránek, selhání jedné nepovede k nedostupnosti dalších jazykových verzí.
- Schopnost efektivněji rozložit zátěž a následně zlepšit dobu odezvy každého jednotlivého webu.
- Vytváření samostatných webových stránek v různých jazycích nevyžaduje roční předplatné vícejazyčného pluginu. Implementace na jednotlivé domény přitom vyžaduje roční platbu za domény, která je ve většině případů stále 2-3x levnější.
- Neexistuje žádný problém s kompatibilitou, který je způsoben přítomností vícejazyčného pluginu.
Nedostatky
- Různé administrátorské panely pro správu webových stránek. Pokud však existují nebo je dokonce potřeba jmenovat různí krajští správci, může to být plus.
- Při přechodu na jinou jazykovou verzi z interních stránek webu se přechod obvykle provede na hlavní stránku webu jiné jazykové verze. Tento problém lze vyřešit, ale vyžaduje další práci.
- Změny funkčnosti a designu musí být duplikovány na všech stránkách. Proto je s tímto přístupem lepší web nejprve kompletně dokončit a odladit v hlavním jazyce a teprve poté zkopírovat na další domény či subdomény.
- Pokud se při vývoji webu používají licencované pluginy nebo knihovny s omezením počtu instalací, pak každý web vyžaduje samostatnou licenci nebo se započítává do celkového počtu instalací.
Je třeba poznamenat, že délka a objem seznamů výhod a nevýhod samy o sobě neurčují, která metoda je lepší nebo horší. Vše bude dáno vašimi úkoly, cíli a prioritami, a jak již bylo řečeno, při popisu některých bodů výše se výhoda může v závislosti na konkrétní situaci stát nevýhodou (a naopak).
Doufám, že vám tyto informace budou užitečné při rozhodování)