Dropshipping a parsování
Dropshipping je jedním z obchodních modelů, které dnes rychle získávají na popularitě.
K realizaci tohoto nápadu potřebujete internetový obchod a musíte ho naplnit zbožím. To vše efektivně funguje, když je ve vašem obchodě hodně zboží – je z čeho vybírat. Ve skutečnosti je nejlepší, když se stanete jakýmsi agregátorem v určité oblasti zboží, víte, kde je levnější vzít určitý produkt, a podle toho nabídnete zákazníkovi konkurenční cenu.
Samozřejmě můžete obchod naplnit zbožím i ručně. Ovšem i z kalkulace, že vám to zabere 3-5 minut na produkt, a vzhledem k tomu, že je potřeba dát nejen popis, ale i obrázky (lépe obrázkovou galerii), je potřeba předepsat kategorie, tagy, atributy, nastavit cenu, slevu, dostupnost, u variabilního zboží je potřeba dát varianty s jejich obrázky, atributy a cenami, je žádoucí provést i řadu akcí na SEO a mnoho dalších věcí – často ani 5 minut nestačí. Vytvoření průměrného obchodu o objemu 10 000 produktů tak zabere zhruba 3 měsíce usilovné práce jednoho zaměstnance. Ve skutečnosti však člověk nemůže v takovém režimu pracovat celý 8hodinový pracovní den, takže to bude pravděpodobně trvat 6 měsíců.
A nejde ani tak o zaplacení zaměstnance, ale o ztracený čas, během kterého už vaše konkurence aktivně zkoumá trh.
Právě v této záležitosti vám můžeme pomoci. Mimochodem, pomůžeme vám vytvořit i stránky internetového obchodu.
Nejjednodušším způsobem, jak popsat podstatu této služby, je popsat její fáze.
Etapy práce na prvním naplnění prodejny zbožím.
Příprava (návrh) struktury internetového obchodu
V této fázi je určeno, jaké kategorie, značky a atributy bude mít váš obchodní sortiment; které atributy budou sloužit jako navigační (filtrační) prvky v obchodě a které budou pouze popisovat produkt, zda budete mít v katalogu variabilní produkty a plánujete vícejazyčnost. Měli byste se také rozhodnout, zda budete pokračovat v aktualizaci databáze ze stejných zdrojů nebo jiným způsobem.
Vytvoření databáze zboží
V této fázi se provádí parsování. Je třeba shromáždit databázi zboží v nějakém formátu, například ve formě excelových tabulek. Pokud struktura vašeho obchodu přesně odpovídá struktuře zdroje informací, jedná se o ideální případ. Pokud ne, ale máte pouze jeden zdroj informací, pak to bude trochu složitější – budete muset implementovat mechanismus pro přivedení jedné struktury ke druhé. Pokud je zdrojů mnoho a všechny mají jinou strukturu, pak je to nejobtížnější případ – kromě toho, že pro každý zdroj budete muset vytvořit zmíněný redukční mechanismus, budete muset zkontrolovat, zda tento produkt již existuje ve vaší databázi (z jiného webu, možná pod jiným názvem). Tato práce pro každý zdroj je rozdělena do dvou částí: vytvoření parseru, tzn. psaní programového kódu a jeho práce na sběru informací z informačního zdroje.
Vytvoření báze 10 000 zboží z jednoho zdroje trvá obvykle 3-6 pracovních dnů v závislosti na složitosti webu, jeho rychlosti a dostupnosti. Samostatným případem, výjimečným z hlediska rychlosti, je, pokud vám váš dropshippingový partner dokáže poskytnout hotovou databázi zboží nahráním např. ve formátu XML nebo CSV ze svého internetového obchodu nebo účetního programu. Pak už jen zbývá napsat kód, který vám tuto databázi přinese do vaší struktury a výsledek nahrát na web.
Nahrání připravené databáze na web
Zde si připravíte šablonu, která bude použita při prvním nahrání (a následných aktualizacích) informací o produktech na váš web, obvykle z excelových tabulek.
Programové „nasypání“ produktů do vašeho internetového obchodu v množství například zmíněných 10 000 může trvat od několika hodin až po 2-3 dny, v závislosti na kapacitě hostingu, na kterém jsou vaše stránky umístěny.
I v budoucnu si u nás můžete objednat podporu nebo nás jen pravidelně kontaktovat za účelem aktualizace databází: přidání nových produktů, aktualizace cen nebo jiných informací. V tomto případě budou samozřejmě náklady na naše služby mnohem nižší, protože parsery a mechanismy jsou již napsány, i když možná budete potřebovat určité korekce kódu například kvůli změnám ve struktuře zdrojového webu nebo vašich stránek.
Oddělený problém
Naše kancelář není advokátní kanceláří, a proto nelze následující text považovat za oficiální právní informaci. Budeme se hádat ne právně, ale logicky, jak se na programátory sluší)
Tato otázka v této oblasti často vyvstává a je to, zda je scraping webových stránek legální činností. Zde je třeba poznamenat, že konzumace veřejně dostupných informací je sama o sobě v zásadě vždy legální. Můžete nahrávat televizní nebo rozhlasové pořady, nikdo vám nebrání v přepsání knihy, můžete uložit i webové stránky vcelku nebo po částech.
V zásadě neexistují žádná omezení ohledně toho, jak vy osobně budete „konzumovat a asimilovat“ veřejně dostupné informace: očima, ušima, prsty nebo technickými prostředky, zda si je zapamatujete, a pokud ano, jak to uděláte. Nikdo vám nezakazuje analyzovat nebo strukturovat informace pomocí vlastního mozku nebo opět pomocí technických prostředků.
Otázka zákonnosti začíná od okamžiku použití. A zde vše závisí na samotných informacích, jaká práva jsou k nim nebo souvisejícím produktům zřízena (autorská práva, obchodní práva, licence…), zda je lze šířit jako vlastní nebo vaším jménem, zda je lze prodávat bez licence nebo povolení držitele autorských práv atd. .d. Vzhledem k tomu, že v každé konkrétní situaci vyvstává spousta otázek, je lepší každý konkrétní případ konzultovat se specializovaným právníkem. Za nás důrazně doporučujeme, abyste tak učinili, abyste předešli budoucím problémům.
Navrhujeme pro vás shromáždit dané množství informací z veřejně dostupných zdrojů a strukturovat je do formátu, který vám vyhovuje – rychle a efektivně. Vytvořte si například katalog autodílů, rybářského příslušenství nebo stavebních materiálů – jakýkoli produkt, o kterém můžete potřebovat informace, abyste mohli na začátku vyplnit svůj internetový obchod.
Některé stránky instalují ochranu proti robotům, ale zpravidla se to nedělá kvůli ochraně před prohlížením stránek, což by bylo obecně zvláštní, ale kvůli ochraně zasílání různých spamů nebo škodlivých požadavků prostřednictvím kontaktních nebo jiných formulářů. V zásadě si vlastník webu samozřejmě může nainstalovat ochranu proti robotům, kteří si web prohlížejí – je to jeho právo. Řekněme, že chce snížit zatížení webu. Pokud ale robot takovou ochranu obejde, pak k žádnému porušení zákona nedochází. Stejně jako naopak – ani za to nemůže žalovat člověk, který neprošel ochranou stanovenou pro robota. Nakonec ten samý Google nebo jakýkoli jiný vyhledávač „chodí“ po internetu, sbírá informace ze stránek, strukturuje je, indexuje, to znamená, že dělají přesně tu analýzu a nikoho se neptají. Vyhledávače můžete samozřejmě „požádat“, aby stránky neindexovaly pomocí speciálních pokynů, ale zda se jimi budou řídit, záleží na nich.
A obecně řečeno, roboti (alespoň prozatím) nenavštěvují stránky z vlastní iniciativy, jednají podle algoritmů nastavených lidmi a v jejich zájmu. Konečným spotřebitelem obsahu není robot, ale člověk – robot je zde pouze prostředníkem. To znamená, že pokud jsou nějaké informace dostupné anonymnímu uživateli (bez autorizace nebo autentizace), pak jsou stejné informace dostupné také robotovi jednajícímu v zájmu anonymního uživatele.
Přejeme vám hodně štěstí v novém podnikání a realizaci všech vašich nápadů!